Kreatyna, czyli suplement diety każdego sportowca


W telewizji i wielu innych mediach bardzo często można usłyszeć o sportowcach na dopingu. Stosowanie niedozwolonych środków to praktyka, która jest bardzo często stosowana. Ma ona na celu pozwolić osiągać lepsze rezultaty i być „krok” przed konkurencją.

Doping, a suplementy diety

Przez wielu, nieświadomych ludzi doping i suplementy (odżywki) diet są mylone. Wręcz, niektórzy używają tych pojęć zamiennie.

Różnica jest bardzo duża. Suplementy diet, tudzież odżywki to środki w pełni dozwolone, które dostarczają niezbędne wartości odżywcze. To swoiste uzupełnienie diety, tyle że w proszku i tabletkach. Doping z kolei to preparaty, które nie są dozwolone. Często należą do nich sterydy oraz silne związki oddziałujące na pracę narządów wewnętrznych (m.in.: hormony).

Kreatyna, czyli „królowa suplementów”

Jednym z najsilniej działającym, ale przy tym w pełni dozwolonym preparatem jest kreatyna. To związek, który naturalnie występuje w mięśniach szkieletowych człowieka. Jego suplementacja niesie za sobą szereg korzyści. Związek ten oddziałuje między innymi na:

  • wzrost masy mięśniowej
  • wzrost siły
  • poprawę wydolności i wytrzymałości
  • przyśpieszenie regeneracji potreningowej

Kreatyna stosowana jest powszechnie przez amatorów i profesjonalistów. Jej szerokie właściwości sprawiają, że jest środkiem, który wykorzystywany jest w szeregu różnych dyscyplin sportowych. Najczęściej jednak, stosują ją przedstawiciele sportów siłowych i kulturystyki.

Kreatyna, a skutki uboczne

Mimo tego, że jest to związek naturalnie występujący w organizmie człowieka, to jego suplementacja może doprowadzać do skutków ubocznych. Niewłaściwie stosowanie (zbyt częste, w zbyt dużych ilościach) kreatyny skutkować może dolegliwościami nerek i wątroby.

Prawidłowe dawkowanie kreatyny

Kreatynę zaleca się stosować w cyklach (maksymalnie kilka tygodni). Dawkę preparatu należy ustalać w oparciu o wagę konkretnej jednostki. Zaleca się przyjmować 1g kreatyny na każde 10 kilogramów masy. Całkowita dzienna dawka dla osoby ważącej przykładowe 70kg powinna zatem wynosić 7g.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *